A Ty jakiego masz Potwora?

W każdym domu znajdzie się choć jeden. Bardzo dobrze się maskują, ale ich obecności nie da się nie wyczuć. Zostawiają mnóstwo śladów, wszędzie. Wprawdzie niektóre z nich bywają sympatyczne, ale z reguły nie są mile widziane. Nie odpuszczą nikomu. Uprzykrzają życie wszystkim dzieciom i dorosłym. Domowe potwory, bo o nich mowa, do niedawna były dla moich dzieciaków, ale dla mnie również, nie lada zagadką.

Przyznam, podejrzewałam, że w ciemnych zakamarkach naszych szaf, pod łóżkami albo może za którąś firanką (niewiele ich u nas, ale…) ukrywają się potwory. Nie zwracałam jednak na nie większej uwagi. W końcu potworowi, podobnie jak pająkowi, należy się odrobina spokoju ;). Starałam się nie wchodzić im w drogę. Odpłacały mi tym samym. Do czasu…

Wraz z pojawieniem się w domu dzieci, sytuacja trochę się zmieniła. Z niepokojem stwierdziłam, że aktywność domowych potworów wzrasta z dnia na dzień. Nie byłam oczywiście do końca pewna, że to one, ale dziwne działania stawały się faktem. Spanikowałam, bo jak tu się bronić? Czy istnieje jakaś profilaktyka? A może tylko działania hamujące objawy? Jakieś środki? Jak sobie radzić z problemem, jeśli brak konkretnej wiedzy?

Niedawno uzupełniałam swoją domową biblioteczkę i przypadkiem natknęłam się na książkę, która rzuciła sporo światła, na te ciemne zakamarki mojego domu i dała wreszcie możliwość rozpoznania wroga.

potwory2

Mała encyklopedia Domowych Potworów wprowadzi Was w świat istot kolorowych i pokrętnych, wydawałoby się całkiem obcych, a jednak nie do końca. Poznacie ich nazwy. Znajdziecie informacje na temat warunków, w jakich występują, czym charakteryzują się ich zachowania, ale również podpowiedzi, jak można je zwalczać lub udobruchać. Zobaczycie również jak wyglądają, ponieważ przy każdym potworze widnieje jego dokładna ilustracja.

potwory3

potwory4

potwory5

Gdy pierwszy raz zerknęłam do tej encyklopedii, pomyślałam, że moje dzieciaki są jeszcze zbyt małe na poznawanie świata domowych potworów. Mnie ilustracje potworów zauroczyły, ale czy maluchy nie będą się ich bały? Przewrażliwiona mamuśka szybko mogła odetchnąć z ulgą. Dzieciaki szybko polubiły wertowanie encyklopedii.

potwory8

Jeśli chodzi o same potwory – przestawiają w dość ciekawy i humorystyczny sposób różne zachowania, postawy, nawyki, za którymi mało kto przepada. Wśród wielu potworów moi ulubieńcy to Gburia Złośliwa czyli Potwór Niecierpliwości, Chlups czyli Potwór Rozlewacz, Gaduła Niepoprawna czyli Potwór Telefoniczny, Awanturella czy Profesor Zgubnik oraz inne. Niektóre z nich dotyczą typowo dziecięcych „przypadłości” ale znajdzie się tam również sporo takich, które nie są obce rodzicom oraz innym dorosłym. Dobrze sie zastanówcie, czy chcecie dać swoim dzieciom taką broń ;).

potwory6

Moi chłopcy zakochali się w tej książce z uwagi na ilustracje. Niektóre „potwory” nie są im jeszcze znane, niektóre opisy są jeszcze za trudne, ale sądzę, że za jakiś czas docenią i treść. Jak mniemam, zapewne szybko będą w stanie określić, które stwory atakują mamę, gdy ta zaczyna nadto narzekać albo wisi zbyt długo na telefonie :). A może nie będą już mieli okazji, bo mama dzięki encyklopedii okiełzna swoje słabości… Kto wie?

Autorem tekstu oraz ilustracji jest Stanislav Marijanović. Oryginalna wersja (dwie części) ukazała się odpowiednio w 1997 i 1999 roku w Chorwacji. Nasza Księgarnia umieściła obie części w jednej książce, więc możemy się cieszyć pełnym przeglądem Domowych Potworów. Wspólne studiowanie tej encyklopedii to gwarantowany uśmiech i dobra zabawa dla małych, większych i tych całkiem dużych czytelników.

Stanislav Marijanović, Mała encyklopedia Domowych Potworów, przekład z j.ang. Hanna Baltyn, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2016

potwory7

 

Mam nadzieję, że spodobał Ci się mój wpis. Jeśli tak, daj mi o tym znać, każdy sygnał od Ciebie jest dla mnie dodatkowym impulsem działania 🙂 Będzie mi miło jeśli:

6 comments

    1. Dziękuję za miłe słowa 🙂 U nas Awanturella też bywa częstym gościem, ale zdecydowanie częściej widuję Profesora Zgubnika. Atakuje wszystkich moich mężczyzn bez względu na wiek i ta jego działalność doprowadza mnie do szału, bo przecież wiadomo, że tylko mama może odnaleźć zguby.

Skomentuj

